Det der med fibre og glutenfri kost.

Print Friendly, PDF & Email

Hvorfor er fibre vigtigt?

Der er meget fokus på fiberindholdet i maden idag og hvorvidt man får nok fibre. Fibre er vigtige for fordøjelsen, de giver tarmene noget at arbejde med som man siger. Det gælder både fysisk og kemisk.
Fibre er svært opløselige så de forbliver hele og i fast form i tarmene. En vigtig funktion i vores tarme er med muskelbevægelser at mose/kværne maden, så enzymerne kan komme til de bestanddele de skal nedbryde. Her er fibrene vigtige, da de hjælper tarmene med at udføre denne funktion. Deres struktur gør, at de kan klemmes samme uden at gå i stykker og så klemmer de alt der er imellem dem, til det går i stykker. Alt det her foregår lidt ligesom i en morter, hvor de forskellige ting moses mod hinanden.
Kemisk nedbrydes fibrene af enzymer i energikrævende reaktioner, så det koster energi at udvinde energi af fibrene. Dvs at selvom fibrene indeholder en del energi, er den svær at få fat i og det koster energi, at få fat i den. Derfor er de sundere i en tid, hvor vores kost ofte indeholder et energioverskud i forhold til, hvad vi har brug for.

Hvor får vi fibre fra?

I en normal dansk kost kommer hoveparten af de fibre vi får fra kornprodukter. De har et højt fiberindhold i forhold til de andre fødevarer vi spiser meget af som kartofler.

På glutenfri kost undgår man jo kornprodukter, eller gør man?
Majs er en kornsort, Ris er en kornsort, Havre er en kornsort, Teff er en kornsort og Sorghum er en kornsort. Alle disse kan være fuldkorn!
Jeg læste tidligt i min research om glutenfri kost, at man KUN kan få fuldkorn fra ris og majs på glutenfri kost, men det er forkert. Det er snæversynet og tager ikke alle de tilgængelige kornsorter med i betragtning.

Det er desværre sådan, at hvis man udelukkende vælger færdiglavet brød og melblandinger så er fiber indholdet ekstremt lavt og intet af det er fuldkorn. Hvorfor? Jeg ved det simpelthen ikke. Producenterne kunne vinde enormt meget på, at slå på at de bruger fuldkorn og at deres produkter indeholder meget fiber. Men de gør det ikke.
Eller det kommer, fokus på det er skarpt i øjeblikket f. eks med denne norske undersøgelse. Det er indtil nu hovedsagligt pastaprodukter, jeg har fundet i en fuldkornsudgave.

Noget af det, jeg har opdaget med færdige glutenfrie produkter er, at fokus i produktionen kun har været på at gøre det glutenfrit. Ikke på smag, konsistens eller næringsværdi. Og det er så synd, for folk, der er nødt til at leve glutenfrit, har ofte underskud af næringsstoffer. Cøliaki, og intolerance/sensitivitet forstyrrer optaget af næringsstoffer, vitaminer og mineraler. De omlægger deres kost for netop, at modvirke disse mangeltilstande. Som er årsag til en stor del af de symptomer man oplever. Samt selvfølgelig de ubehagelige symptomer, som kommer direkte af skader på tarmen.

Min måde at omgå problemet med nok fibre i kosten er, at bruge fuldkorn hvor jeg kan. Jeg bruger de ovenstående kornsorter i fuldkorn hovedsageligt, til nogle ting er det dog bare ikke optimalt. Derudover bruger jeg strukturgivere som husk i mit bagværk, og de er ofte meget fiberrige. Læs om de forskellige strukturgivere her.

Man kan også få fibre fra grøntsager, og det er en god idé at sætte sig ind i hvilke grøntsager, der er de mest fiberrige og forsøge at gøre dem til en del af den daglige kost. Det øgede fokus på, at få flere fibre i kosten, fordi det er sværere på glutenfri kost, har faktisk medført, at jeg nu får mange flere fibre, end jeg gjorde før.

11169885_10205816848273188_6243836882272345809_n

Hvis du føler at andre også skal have glæde af min blog, kan du dele den med dine venner lige her.
Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Facebook

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *