Mit glutenfrie basislager

Print Friendly, PDF & Email

Der er nogle ting jeg altid har i skabet, så jeg kan bage eller lave det mad jeg gerne vil. Det fylder en hel del, desværre, så jeg har det ekstremt tætpakket i mit køkkenskab. Som det blev sagt i en af de glutenfrie facebookgrupper, “man skal jo have en hel melbutik” og det er ikke helt ved siden af. her får du mit glutenfrie basislager

Det virker som mange forskellige ting, og det er dyrt at købe det hele og oprette sådan et lager. Men heldigvis holder det længe og man skal ikke fylde det op ret ofte. Man bruger ikke lige så meget mel og ofte kun lidt af hver slags. Desuden kan man vente med at købe mange af tingene til man skal bruge dem, på den måde spredes udgifterne lidt ud.

Som i kan se fås hovedparten i almindelige supermarkeder, så man behøver ikke købe alt i helsekostforretninger. Jeg har også lavet et lille indlæg om at handle ind til glutenfri kost, de kan læses lige her.

Mel, gryn, kerner og lign. der kan købes i de fleste supermarkeder:

  • Rismel, gerne fuldkorn og ikke risstivelse.
  • Majsmel også gerne fuldkorn, ikke den forkogte slags, polenta eller majsstivelse.
  • Polenta/forkogt majsmel
  • Boghvedemel
  • Boghvedegryn/knækket boghvede
  • Hirseflager
  • Glutenfrie havregryn
  • Glutenfrit havremel
  • Hel boghvede
  • evt melblandinger fra Schär, Finax, Semper eller lign.
  • Husk
  • Solsikkekerner
  • Græskarkerner
  • hørfrø
  • sesamfrø
  • kartoffelmel
  • Maizena majsstivelse
  • Pofibre/kartoffelfibre
  • Kokosfibermel
  • Kokossukker
  • Mandler
  • Hasselnødder
  • Cashewnødder
  • Ris af forskellig slags
  • Glutenfrie cornflakes
  • Glutenfri spaghetti/pasta
  • Glutenfrit morgenmadsprodukt: guldkorn, cornflakes, rice crispies, müsli eller lign.
  • Glutenfri rasp (jeg bruger nogle gange andre ting, som knust cornflakes eller gryn/flager)

Andre tørre ting, der skal købes i helsekostforretninger, andre specialforretninger eller netbutikker:

  • Carbopulver
  • Gule hørfrø
  • Guarkernemel/Guargummi
  • Johannesbrødkernemel
  • Sorghummel/Durramel
  • Sojamel
  • kastanjemel
  • Teffmel
  • Hirsemel
  • kikærtemel
  • Affedtet mandelmel
  • Affedtet sesammel
  • Forkværnede hørfrø
  • Tørrede bær og frugter
  • En masse forskellige nødder
  • Risflager

Ja! Jeg har faktisk alle disse ting på lager. det kan virke overvældende og voldsomt. Men når man som jeg bager alt selv, så er det faktisk bare dejligt at alt er på hylden, når man skal bruge det.

Denne figur giver et godt overblik over hvordan min kost ser ud.

Jeg har altid en hel masse grønt på lager, så jeg ikke behøver tænke i erstatninger, men kan spise nok grøntsager i stedet for pasta, brød eller lign. Jeg har virkelig lært at tilberede grøntsager på mange forskellige virkelig lækre måder. Min kæreste er faktisk mere glad for de retter, jeg laver uden kartofler, ris, pasta eller brød. Så vi spiser bunker af lækre grøntsager 😀

11169885_10205816848273188_6243836882272345809_n

Hvis du føler at andre også skal have glæde af min blog, kan du dele den med dine venner lige her.
Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Facebook

One thought on “Mit glutenfrie basislager”

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *