Roadtrip i England – hårde skuldre, lysregulering for køer og udsynet til en hæk   Recently updated !


Print Friendly, PDF & Email

Før du begiver dig ud på de engelske veje er der lidt små særheder du skal kende. Når du har læst dette er du godt klædt på til en roadtrip i England.

Du ved sikkert allerede, at de tossede englændere kører i den anden side af vejen, selv deres rundkørsler går den anden vej rundt.

Skiltning

Men hvad du sikkert ikke ved er, at de har spændende skiltning langs vejene. Når du da kan se skiltene for tæt hæk. Noget af udsynsproblemet kommer de til livs ved simpelthen bare, at skrive de vigtigste beskeder på vejbanen. Som f.eks SLOW, det forekommer oftest lige efter et skilt, hvor hastighedsgrænsen er hævet, nu må du køre 60 mil i timen mod 50 lige før – SÆT FARTEN NED!

Zigzagger i siden af vejen forekommer i gul og hvid og betyder; at her må du ikke parkere. Det kan også signaleres med gule eller hvide dobbeltstreger og evt nogle skilte over vejniveau. Det ér nødvendigt, at tydeliggøre dette, da englænderne ellers bare sætter køretøjet i et kryds, eller hvor de nu lige er, når de ønsker at forlade det. Nogle gange forstærkes zigzaggerne med KEEP CLEAR, bare for, at ingen kan være i tvivl. Forskellen på streger og zigzag i forskellige farver fortæller bare hvem, der må udstede bøder for overtrædelsen. De betyder det samme, dog er de lige streger lidt mere alvorlige end zigzaggerne.

Som før beskrevet er de vigtigste informationer skrevet på vejbanen. KEEP CLEAR forekommer ofte også i rundkørsler. Her må du altså ikke køre ind i rundkørslen, hvis du ikke kan køre direkte forbi keep clear zonen og ud af den igen. Det er nemt, at navigere i store rundkørsler. Allerede før rundkørslen, står vejnumrene den leder til, i de relevante vejbaner. Så du lægger dig bare i den bane, der fører til den rette vej. Der er vel at mærke indimellem 3-4 baner ind i rundkørslen. Andre gange er rundkørslen i virkeligheden bare en rund ring tegnet på en lidt bredere vej.

Curiositeter: Vi stødte flere gange på lyskryds til køer eller advarsler om stray horses and animals – heste er åbenbart ikke klassificeret som dyr?

Fartgrænser og vejtyper

Fartgrænser er også en smule uvist. Vi fandt en vejledning hjemmefra. Motorvej: 70 mil, hovedvej: 60 mil og by: 30 mil. Det er bare lidt svært, at vide hvornår du er på motorvej, især om A vejene tæller som hovedvej eller motorvej. Så vidt vi kunne regne os frem til er motorveje, kun dem der hedder noget med M. På nogle strækninger ligner A vejene dog umiskendeligt motorvej og englænderne kører i hvert fald mere end 60, også hvor, der er skiltet med trafikkameraer. Hvilket der i øvrigt mere eller mindre er over alt.

Motorveje er et kapitel for sig. Forstoppelse forekommer og der er ingen hårde skuldre på givne strækninger. En hård skulder er forøvrigt nødsporet, som indimellem er halvt og nogle gange er markeret med parkering og standsning forbudt. Det er nemlig ret sporadisk, hvor de bruger nødsporet til parkering. Sådan bare fordi det er hyggeligt, at holde dér midt på motorvejen? Flere gange oplevede vi advarsler om krydsende fodgængere og cyklister på motorvejen, vi så dog ingen af dem.
De er rigtigt gode til, at signalere, både med skilte og tekst på vejen, hvilke baner, der fører i hvilken retning i de store motorvejskryds, med op til 5 spor. Du får god tid til at lægge dig i den rigtige bane og dét er rart. Især på vej mod Stanstedt Lufthavn lige nord for London fredag eftermiddag!

Hovedvejene er tosporede, ensporede eller ultrasmalle alt efter humør. Langs hovedveje er der byzoner, hvor det ene spor er inddraget til parkering og man holder tilbage for hinanden efter humør. Dog er de meget venlige og bakker gerne for, at gøre plads. I landzoner er der også smalle strækninger med små indhak, hvor man kan holde tilbage for hinanden. Udsyn er dog ikke noget man bruger. Vejen snor sig op og ned mellem meterhøje hække, så du kører bare og håber, der ikke er modkørende rundt om næste bugt. Traktorer er specielt spændende, at møde.

Parkering

Betalingsparkering er forholdsvist billigt, de fleste steder kan man betale pr time, for 4 timer og for hele dagen. Men betalingsautomaterne tager kun mønter, du kan ikke bruge kort eller sedler. Så hav altid 5-10 pund på dig i mønter, helst 1 og 2 pundsmønter.  Priserne ligger på ca 1 pund pr. time og så er det billigere, at tage 4 timer og ofte kandu få  hele dagen får for omkring 5 pund.

Landskabet

Når du har vænnet dig til ovenstående, kan du nyde det smukke landskab. Når du vel at mærke kan se det for de før omtalte hække. Landskabet er utroligt smukt og jeg er trist over, at vores roadtrip i England er slut.

Hvis du føler at andre også skal have glæde af min blog, kan du dele den med dine venner lige her.
Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Facebook

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *