Sådan bager du med glutenfri surdej

Print Friendly, PDF & Email

Min begejstring for surdej vil ingen ende tage. Sådan bager du med glutenfri surdej er det, det skal handle om i dag. Der er jo ikke meget fidus i, at du starter en surdej og så ved du ikke, hvordan du skal bruge den. Så jeg har samlet denne lille guide til, at bage med glutenfri surdej, selvom du ikke har mange opskrifter med surdej.  Du kan læse her, hvordan du laver din egen glutenfrie surdej. Du finder også vejledning til, at passe og pleje den sammen med opskrifterne på surdej.

Sådan bager du med glutenfri surdej

Den glutenfrie surdej jeg bruger er halvflydende og holdes igang for sig selv. Dvs, at du aldrig bruger hele mængden af din surdej til en dej. Du skal heller ikke udtage fra din færdige dej, for at lave ny surdej til næste gang. I stedet har du surdejen i et glas, hvor du tager lidt fra hver gang du bager. Du fylder bare nyt mel og vand på, når den er ved, at være tom. Det fortæller jeg meget mere om i opskriften på glutenfri surdej.

Sådan bager du med glutenfri surdej

Der er flere måder, at bage med halvflydende glutenfri surdej

  • Du kan bruge din surdej, som du ville bruge gær. Tilsæt ca 1 dl surdej til væsken i din opskrift til 8-12 boller eller 2 brød i stedet for gær. Du skal øge hævetiden til 2-4 timer ved stuetemperatur eller 8-12 timer på køl. Det giver et flot hævet brød med den gode smag fra surdejen.
  • Du kan vælge, at lave en halvflydende fordej af surdej, væsken og 1/3 del mel fra din opskrift. Fordejen kan nu stå 2-4 timer ved stuetemperatur eller 8-12 timer på køl. Bland resten mel i og lad dejen hæve 2-4 timer ved stuetemperatur eller 8-12 timer på køl.

Fordej og/eller langtidshævning  giver din surdej meget mere tid til, at arbejde. Du får større lufthuller, bedre hævning og endnu mere smag. Jo længere hævetid jo bedre – til en vis grænse! Hvis dit brød overhæver, risikerer du, at dét klasker sammen under bagningen. Surdej arbejder langsommere end gær og derfor får du et bedre brød, med en længere hævetid.

Det er vigtigt at temperaturen ikke er for høj hvis du langtidshæver, ellers hæver det for hurtigt og risikerer at falde sammen igen. Rugbrød er én af de få typer surdejsbrød, som klarer langtidshævning ved stuetemperatur. Den process, som dejen gennemgår er vigtig for den gode smag og

 Hvordan kan du ellers bruge din glutenfrie surdej

En anden fantastisk brug af surdej, er som erstatning for surmælksprodukter. Når du har en halvflydende surdej, kan den erstatte surmælksprodukter lige over. Den tilfører syre og de gode bakterier ligesom surmælksprodukter. Men lige så vigtigt giver den også nogenlunde samme konsistens, som surmælksprodukter.

Prøv, at bruge surdej i vafler eller pandekager, det giver en rigtig god smag og konsistens. Surdej kan bruges i både søde og salte vafler eller pandekager. Endda i kage, så længe opskriften originalt er med et surmælksprodukt.

Hvis du føler at andre også skal have glæde af min blog, kan du dele den med dine venner lige her.
Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *