Sådan bestiller du sushi, så du undgår gluten.

Print Friendly, PDF & Email

Jeg elsker sushi og som i nok har opdaget, så lader jeg mig ikke begrænse eller stoppe af en smule sygdom 😉
Jeg har en ulempe ved det, at mine symptomer først opstår senere og ikke med det samme jeg indtager noget med gluten. Det gør at det nogle gange er svært, at identificere hvad det var jeg fik og hvornår. Jeg må derfor sætte min lid til alle de informationer jeg kan indsamle fra pålidelige kilder. Jeg har på denne engelsksprogede side fundet meget god viden og hvis i ikke er bange for at læse engelsk, så tjek den ud.

Sushi er sværere at navigere rundt i end man skulle tro. Man skal være opmærksom på, at der kan være gluten i mange af sovserne, i det imiterede krabbekød, i chilimayoen ud over de forventelige kilder som soya og tempuradej.

Mange af marinaderne og sovsene er baseret på soya, det drejer sig om teriyakisovs, ålesovs og ponzu sovs.
Desuden blandes chilimayo indimellem af mayonnaise der indeholder hevedmel som emulgator og man skal også lige være opmærksom på den wasabi de anvender, da de også ofte indeholder hvedemel. Disse to ting kan man spørge til og vælge til eller fra efter ønske.

Krabbekød er sjældent krabbe, men fiskerester der er most, blandet op med stivelse og krydderier, formet og kogt. Ofte er den anvendte stivelse hvedemel, så jeg vil anbefale at man holder sig fra det, det er alligevel ikke særlig godt 😉

Ingredienser man skal være opmærksom på og stille spørgsmål til: Spicy, mayo, teriaki, tempura, soya, marineret, mixed/blandet, cremet, crispy/sprød, dressing, wasabi, sovs/sauce og krabbe.
Det er ikke altid nødvendigt bare at undgå det, men man skal spørge til ingredienserne.

Sikre ingredienser: Lobok, en kinesisk radise, masago/tobiko en æggestand, som anvendes som garniture på sushi, sushi ris, nori, fisk og grøntsager.

Hvis du føler, at det bliver for få forskellige slags, at vælge imellem så bestil en portion skiveskåret kiwi, avocado, jordbær eller andet ved siden af. Det kan du bruge til at give stykkerne ekstra smag og variere med. Spørg efter glutenfri soya eller hav det selv med.
Jeg har udviklet en forkærlighed for sashimi, gunkan, rispapirruller og wakamesalater og på den måde får man en meget større variation end ved udelukkende at vælge ruller. Jeg har aldrig været vild med nigiri, jeg synes de er kedelige men de kan være ganske lækre, hvis de er veltilberedte.

11169885_10205816848273188_6243836882272345809_n

Hvis du føler at andre også skal have glæde af min blog, kan du dele den med dine venner lige her.
Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Facebook

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *